@article{oai:oka-pu.repo.nii.ac.jp:00002278, author = {犬飼, 智子 and Inukai, Tomoko and 名越, 恵美 and Nagoshi, Megumi}, issue = {1}, journal = {岡山県立大学教育研究紀要, Bulletin of Higher Education and Liberal Arts and Sciences Research, Okayama Prefectural University}, month = {Mar}, note = {【目的】SBARを用いたシミュレーション演習の学生の学びを明らかにし,今後の課題について検討する。【方法】1)対象者:看護学科3年生39名。2)演習の概要:胃がんの術後3日目のシナリオとし,学生はシミュレータを用いて情報収集を行い,結果を看護師にSBARを用いて報告する。3)演習目標:①全身状態の観察,バイタルサインの測定とアセスメントができる,②疼痛時の対処方法が分かる,③現在の問題点と今後予測されることを15分以内に判断し報告できる,とした。4)データ分析:演習の気付きや学びについての記録を基に質的分析を行った。【結果】学生の学びは,<効率的な情報収集・アセスメント・報告>,<患者の状態・術後経過の理解>,<関連する情報・問題点の整理>,<重要な情報の選別>,<相手への分かりやすさを意識した伝え方>,<患者へのケアにつながる提案>,<相手への伝達の困難感>,<アセスメントの根拠の明確化>の8カテゴリーであった。, [Aims] To clarify students’ learning through a simulated seminar using SBAR, and discuss the relevant issues. [Method] 1) Subjects: A total of 39 third-year nursing students. 2) Summary of the seminar: It was hypothesized that the situation was 3 days after surgery for stomach cancer, in which students collect information using a simulator and report the results to nurses using SBAR. 3) Seminar objectives: i. Being able to observe the systemic conditions of patients' and measure/assess their vital signs, ii. Being able to deal with pain, and iii. Being able to determine the current situation and predict potential events within 15 minutes, and make reports about them. 4) Data analysis: Qualitative analysis was performed based on reports regarding what students have noticed and learned during the seminar. [Results] The students’ learning was divided into the following 8 categories: , , , , , , , and ., P(論文)}, pages = {37--44}, title = {SBARを用いたシミュレーション演習における学生の学び}, volume = {2}, year = {2018}, yomi = {ナゴシ, メグミ} }