@article{oai:oka-pu.repo.nii.ac.jp:00002284, author = {網野, 裕子 and Amino, Yuko and 沖本, 克子 and Okimoto, Katsuko}, issue = {1}, journal = {岡山県立大学教育研究紀要, Bulletin of Higher Education and Liberal Arts and Sciences Research, Okayama Prefectural University}, month = {Mar}, note = {本研究は,本学の小児看護学で導入している「子どもと触れ合う」演習後のレポートを質的帰納的に分析することにより,「子どもと触れ合う」演習における学生の学びを明らかにし,より効果的な学習への検討を行うことを目的とした。分析の結果,【子どもの反応】【子どもと遊ぶことによって得られた学びと思い】【子どもの特性】【子どもにおける他者との関わり】【子どもの発達】の5カテゴリーが抽出された。これらの結果より,学生は「子どもと触れ合う」演習を通して,子どもの遊びの特徴や意義,成長発達の実際,成長発達に応じた遊び・コミュニケーション等について学び,子どもの理解を深めていることが明らかになった。, The present study aimed to clarify students’ learning through a practice “interaction with children”, which is included in our school’s pediatric nursing, and discuss more effective learning by qualitatively and inductively analyzing reports on the practice. As a result, we found five categories: 【Child's reaction】 【Learning and thought gained by playing with children】 【Characteristics of children】 【Relationship with others in children】 【Development of children】. The results of our study suggested that, through the practice, students learned about the characteristics and significance of children's play, children's growth and development, as well as play and communication according to the growth and development, and deepened their understanding of children., P(論文)}, pages = {93--100}, title = {小児看護学における「子どもと触れ合う」演習の学び}, volume = {2}, year = {2018} }