WEKO3
アイテム
Analyzing Expectations of English : Medium Instruction (EMI) and Global Competence among Japanese University Students = 日本人大学生を対象とした英語を媒介言語とする授業(EMI)と グローバルコンピテンスに対する期待の評価分析
https://doi.org/10.15009/0002000233
https://doi.org/10.15009/0002000233f3d8721a-82f2-4d3c-85b5-3ae96c263a2e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(H26~) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-03-06 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Analyzing Expectations of English : Medium Instruction (EMI) and Global Competence among Japanese University Students = 日本人大学生を対象とした英語を媒介言語とする授業(EMI)と グローバルコンピテンスに対する期待の評価分析 | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | eng | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | English Education | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | English Medium Instruction | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Global Competence | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 英語教育 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | EMI(英語を媒介言語とする授業) | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | グローバルコンピテンス | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15009/0002000233 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
ページ属性 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
値 | P(論文) | |||||||||||||
著者 |
関根, 紳太郎
× 関根, 紳太郎
× ケリー, パトリック
|
|||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | Globalization is a defining force of our era, driving the exchange of goods, services, information, and ideas, and integrating a country’s culture, society, and economy with the global community. The benefits of globalization have reached nearly everyone today. After the global COVID-19 pandemic emerged in 2019, globalization facilitated the distribution of vaccines, medicines, technology, and information. With countries working together, including Japan, the world has gradually begun to return to pre-pandemic norms. Another aspect of globalization is evident in social media and streaming services. For instance, K-pop groups like BTS and Blackpink have gained global popularity, and Hip-Hop music from the United States has influenced artists worldwide, even contributing to the inclusion of Break Dancing in the 2024 Paris Summer Olympics. However, questions remain: Do Japanese students possess sufficient global competence? Are they prepared to enter the global workforce? To thrive in today’s global job market, students must understand the necessary skills, knowledge, attitudes, and qualities. While Japanese universities are expected to nurture globally competent graduates, the exact parameters of global competence in Japan are still not well-defined (Sakamoto, 2022). Therefore, Japanese universities must develop effective pedagogies with clear goals to compete with other Asian nations. This research explores the role of English Medium Instruction (EMI) in Japanese higher education, where English is used to teach academic subjects in non-English-speaking countries. The study investigates the popularity and expectations of EMI in Japanese classrooms, examining its potential as a strategy for fostering global competence. Additionally, the research addresses Japanese university students' attitudes toward global competence, offering insights for future studies. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 本研究は、現代のグローバリゼーションが進展する中で、日本の教育システムにおける英語を媒介言語とする授業(EMI)の役割と、そのグローバルコンピテンスへの影響を探ることを目的としている。グローバリゼーションは、商品、サービス、情報等の交換を通じて世界中の文化や経済を統合しており、COVID-19 パンデミックを契機にその重要性が一層顕在化した。しかし、日本の大学生がグローバルな労働市場で必要とされるコンピテンスを十分に備えているかには疑問が残る。日本国内でのグローバルコンピテンスの定義が不明確であり(坂本、2022)、大学は効果的な教育方法を開発する必要がある。本研究では、EMI の役割や教育的意義を検討し、日本人大学生のグローバルコンピテンスに対する態度を分析し考察する。この結果をもとに、グローバルに通用する人材を育成するための英語教育への示唆を提供することを目指す。 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
書誌情報 |
ja : 岡山県立大学教育研究紀要 en : Bulletin of Higher Education, Liberal Arts and Sciences Research, Okayama Prefectural University 巻 9, 号 1, p. 42-56, ページ数 15, 発行日 2025-03-06 |
|||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 岡山県立大学 教育開発センター | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 24238236 | |||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |