ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 教育研究紀要 Online ISSN 2423-8236
  3. 第2巻1号

小児看護学の導入としてのロールプレイによる演習の学習効果

https://doi.org/10.15009/00002262
https://doi.org/10.15009/00002262
c894fe5e-d137-4f7a-9a49-38f8179a817f
名前 / ファイル ライセンス アクション
11 11 沖本教育研究紀要 (605.5 kB)
Item type 紀要論文(H26~) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-07-05
タイトル
タイトル 小児看護学の導入としてのロールプレイによる演習の学習効果
言語 ja
タイトル
タイトル Learning Effectiveness of Roll Playing in Pediatric Nursing Practice
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ロールプレイ
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 小児看護学
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学習効果
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 roll playing
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 pediatric nursing
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 learning effectiveness
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15009/00002262
ID登録タイプ JaLC
ページ属性
言語 ja
値 P(論文)
著者 沖本, 克子

× 沖本, 克子

ja 沖本, 克子

en Okimoto, Katsuko

Search repository
網野, 裕子

× 網野, 裕子

ja 網野, 裕子

en Amino, Yuko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 小児看護学の導入として,看護学科1年生を対象にロールプレイを行っている。ロールプレイの内容は,看護学生役の学生が小学校1年生の子ども役の学生に,折り紙でピカチュウの折り方を教えるというものである。本研究は,ロールプレイによる演習の学習効果を明らかにし,教育的示唆を得ることを目的とした。学生の演習後のレポートから気づきを抽出し,質的帰納的に分析した。その結果,看護学生役の学生の気づきは8カテゴリーが抽出された。看護学生役の学生は,【子どもへのわかりやすい説明】,【子どもの力を引き出す】こと,【楽しさを創り出す】ことについて考え,【子どもに教えることの難しさを実感】していた。子ども役の学生の気づきは6カテゴリーが抽出された。子ども役の学生は,【子どもへのわかりやすい説明】,【子どもの力を引き出す】こと,【楽しさを創り出す】ことについて考え,【今後の学習につなげる】課題を見出していた。小児看護学の導入としてのロールプレイは一定の学習効果は認められるが,ロールプレイ後の気づきの共有などの課題が明らかになった。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 First-year nursing students are provided with role-playing as a part of pediatric nursing. During the role-playing, students playing the role of nursing students teach those playing the role of first-year elementary school students how to make an origami of Pikachu. The present study aimed to clarify the learning effects of role-playing-based seminars, and obtain educational suggestions. Data on students’ improved understanding were extracted from reports made after their seminar, and they were analyzed using a qualitative and inductive approach. As a result, 8 categories were extracted regarding the improved understanding of students playing the role of nursing students. They considered ways to [provide children with easy-to-understand explanations], [help children demonstrate their strengths], and [create pleasures], and [experienced the difficulty of teaching children]. Concerning the improved understanding of students playing the role of children, 6 categories were extracted. They also considered ways to [provide children with easy-to-understand explanations], [help children demonstrate their strengths], and [create pleasures], and discovered issues [leading to future learning]. Although a certain learning effect of role-playing as a part of pediatric nursing is recognized, there are some issues such as the sharing of insights gained through after role-playing.
言語 en
書誌情報 ja : 岡山県立大学教育研究紀要
en : Bulletin of Higher Education and Liberal Arts and Sciences Research, Okayama Prefectural University

巻 2, 号 1, p. 101-112, 発行日 2018-03-31
出版者
出版者 岡山県立大学 大学教育開発センター
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 24238236
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 08:17:02.791490
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3