WEKO3
アイテム
{"_buckets": {"deposit": "d2812827-7b84-4b18-a7f7-bcdac61179e6"}, "_deposit": {"created_by": 19, "id": "544", "owners": [19], "pid": {"revision_id": 0, "type": "depid", "value": "544"}, "status": "published"}, "_oai": {"id": "oai:oka-pu.repo.nii.ac.jp:00000544", "sets": ["149"]}, "author_link": ["2289", "2406", "2602"], "item_10002_alternative_title_24": {"attribute_name": "その他(別言語等)のタイトル", "attribute_value_mlt": [{"subitem_alternative_title": "カンゴケイ ジョシ ダイガクセイ ノ ユウジン カンケイ ニ オケル ジコ ヒョウメイ ニ カンケイ スル シンリテキ ヨウイン"}]}, "item_10002_biblio_info_7": {"attribute_name": "書誌情報", "attribute_value_mlt": [{"bibliographicIssueDates": {"bibliographicIssueDate": "2014-03-12", "bibliographicIssueDateType": "Issued"}, "bibliographicPageEnd": "87", "bibliographicPageStart": "79", "bibliographicVolumeNumber": "20", "bibliographic_titles": [{"bibliographic_title": "岡山県立大学保健福祉学部紀要"}, {"bibliographic_title": "Bulletin of Faculty of Health and Welfare Science, Okayama Prefectural University", "bibliographic_titleLang": "en"}]}]}, "item_10002_description_5": {"attribute_name": "抄録", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "近年、アサーションの概念が注目されている。看護基礎教育においては、学生が自己表明力を養うことができるような意識づけが重要と考える。本研究は、看護系女子大学生の友人関係における自己表明力とそれに関係する心理的要因を明らかにすることを目的とした。調査は、無記名自記式の質問紙調査とし、A 看護系女子大学生169 名を対象とした。調査内容は、対象者の学年、柴橋による自己表明尺度およびアサーションの心理的要因尺度、Rosenberg の自尊心尺度、その他独自の質問項目とした。その結果、163 名(回収率96.4%)から回答を得た。看護学生の自己表明得点は、学年による差はなく、一般大学生と比して低い傾向にあった。統計解析では、「リラックス」、「相手に気配りした表現」、「安心感」、「配慮・熟慮」、「率直さへの肯定感」、「スキル不安」、「支配欲求」、「自尊心」を独立変数、「自己表明」を従属変数とする重回帰分析を行った。同様の方法により、「自己表明」の4つの下位尺度毎に分析を行った。その結果、自己表明尺度の合計得点には、「率直さへの肯定感(β =.458)」、「スキル不安(β = − .338)」、「配慮・熟慮(β = − .184)」が有意な関連を示した(R2=.417、調整済みR2=.406)。このことから、自己表明力を育むために、「率直さへの肯定感」を持ち、自分の考えや気持ちを明確に意識化することで「スキル不安」を軽減していくこと、また、日頃の相手への気配りが患者の接遇につながることを意識し、「配慮・熟慮」できる力を養う必要性が示された。", "subitem_description_type": "Abstract"}]}, "item_10002_description_6": {"attribute_name": "内容記述", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "Recently, more and more importance has been attached to the concept of assertiveness in basic nursing education. Because nurses\u0027 assertiveness plays an important role in communication with patients and medical staff, nursing students need to be aware of the importance of self-expression in relation with their friends and in their future careers as well. The aim of this study was to identify psychological factors influencing self-expression in nursing students. An anonymous questionnaire survey was conducted with 169 students at A University. A self-developed questionnaire including Shibahashi’s five psychological factors, Rosenberg’s Self-Esteem Scale(RSES)was used to measure psychological factors as the independent variable and Shibahashi’s Self-Expression Scale was used to measure the dependent variable. One hundred sixty-three students returned completed questionnaires (96.4% response rate). Analysis revealed that the nursing students had lower scores in self-expression than other university students,and that there was no difference between the grades of the nursing students. Multiple linear regression analysis revealed that the following psychological factors: \"respect for straightforwardness ( β =.458),\" \"anxiety about communication skills ( β = − .338),\" and \"consideration and deliberation ( β = − .184)\" were significantly related to selfexpression, and R2 was 41.7 percent, and adjusted R2 40.6 percent. Findings suggest that in order to develop self-assertiveness, nursing students need to reduce anxiety about communication skills by having a moderate level of respect for straightforwardness and raising awareness of their own ideas and feelings.", "subitem_description_type": "Other"}]}, "item_10002_identifier_registration": {"attribute_name": "ID登録", "attribute_value_mlt": [{"subitem_identifier_reg_text": "10.15009/00000537", "subitem_identifier_reg_type": "JaLC"}]}, "item_10002_publisher_8": {"attribute_name": "出版者", "attribute_value_mlt": [{"subitem_publisher": "岡山県立大学保健福祉学部"}]}, "item_10002_select_1": {"attribute_name": "ページ属性", "attribute_value_mlt": [{"subitem_select_item": "P(論文)"}]}, "item_10002_source_id_11": {"attribute_name": "書誌レコードID", "attribute_value_mlt": [{"subitem_source_identifier": "AN10488896", "subitem_source_identifier_type": "NCID"}]}, "item_10002_source_id_9": {"attribute_name": "ISSN", "attribute_value_mlt": [{"subitem_source_identifier": "13412531", "subitem_source_identifier_type": "ISSN"}]}, "item_10002_version_type_20": {"attribute_name": "著者版フラグ", "attribute_value_mlt": [{"subitem_version_resource": "http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85", "subitem_version_type": "VoR"}]}, "item_creator": {"attribute_name": "著者", "attribute_type": "creator", "attribute_value_mlt": [{"creatorNames": [{"creatorName": "渡邉, 久美"}, {"creatorName": "ワタナベ, クミ", "creatorNameLang": "ja-Kana"}, {"creatorName": "Watanabe, Kumi", "creatorNameLang": "en"}], "nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "2406", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}, {"nameIdentifier": "1000060284121", "nameIdentifierScheme": "CiNii ID", "nameIdentifierURI": "http://ci.nii.ac.jp/nrid/1000060284121"}, {"nameIdentifier": "60284121", "nameIdentifierScheme": "KAKEN - 研究者検索", "nameIdentifierURI": "https://nrid.nii.ac.jp/nrid/1000060284121/"}]}, {"creatorNames": [{"creatorName": "山下, 亜矢子"}, {"creatorName": "ヤマシタ, アヤコ", "creatorNameLang": "ja-Kana"}, {"creatorName": "Yamasita, Ayako", "creatorNameLang": "en"}], "nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "2602", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}, {"nameIdentifier": "9000237669644", "nameIdentifierScheme": "CiNii ID", "nameIdentifierURI": "http://ci.nii.ac.jp/nrid/9000237669644"}, {"nameIdentifier": "90614363", "nameIdentifierScheme": "KAKEN - 研究者検索", "nameIdentifierURI": "https://nrid.nii.ac.jp/nrid/1000090614363/"}]}, {"creatorAffiliations": [{"affiliationNameIdentifiers": [{"affiliationNameIdentifier": "", "affiliationNameIdentifierScheme": "ISNI", "affiliationNameIdentifierURI": "http://www.isni.org/isni/"}], "affiliationNames": [{"affiliationName": "", "affiliationNameLang": "ja"}]}], "creatorNames": [{"creatorName": "桐野, 匡史", "creatorNameLang": "ja"}, {"creatorName": "Kirino, Masafumi", "creatorNameLang": "en"}, {"creatorName": "キリノ, マサフミ", "creatorNameLang": "ja-Kana"}], "familyNames": [{"familyName": "桐野", "familyNameLang": "ja"}, {"familyName": "Kirino", "familyNameLang": "en"}, {"familyName": "キリノ", "familyNameLang": "ja-Kana"}], "givenNames": [{"givenName": "匡史", "givenNameLang": "ja"}, {"givenName": "Masafumi", "givenNameLang": "en"}, {"givenName": "マサフミ", "givenNameLang": "ja-Kana"}], "nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "2289", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}, {"nameIdentifier": "9000003682268", "nameIdentifierScheme": "CiNii ID", "nameIdentifierURI": "http://ci.nii.ac.jp/nrid/9000003682268"}, {"nameIdentifier": "40453203", "nameIdentifierScheme": "KAKEN - 研究者検索", "nameIdentifierURI": "https://nrid.nii.ac.jp/nrid/1000040453203/"}]}]}, "item_files": {"attribute_name": "ファイル情報", "attribute_type": "file", "attribute_value_mlt": [{"accessrole": "open_date", "date": [{"dateType": "Available", "dateValue": "2014-03-17"}], "displaytype": "detail", "download_preview_message": "", "file_order": 0, "filename": "第20巻 B研究ノート-3.pdf", "filesize": [{"value": "1.6 MB"}], "format": "application/pdf", "future_date_message": "", "is_thumbnail": false, "licensetype": "license_11", "mimetype": "application/pdf", "size": 1600000.0, "url": {"label": "第20巻 B研究ノート-3", "url": "https://oka-pu.repo.nii.ac.jp/record/544/files/第20巻 B研究ノート-3.pdf"}, "version_id": "7304b972-9036-4bc3-a8a8-bf08b0cb80ab"}]}, "item_keyword": {"attribute_name": "キーワード", "attribute_value_mlt": [{"subitem_subject": "コミュニケーションスキル", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "アサーション", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "自尊心", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "対人関係", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "communication skill", "subitem_subject_language": "en", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "assertion", "subitem_subject_language": "en", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "self-esteem", "subitem_subject_language": "en", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "interpersonal relationship", "subitem_subject_language": "en", "subitem_subject_scheme": "Other"}]}, "item_language": {"attribute_name": "言語", "attribute_value_mlt": [{"subitem_language": "jpn"}]}, "item_resource_type": {"attribute_name": "資源タイプ", "attribute_value_mlt": [{"resourcetype": "departmental bulletin paper", "resourceuri": "http://purl.org/coar/resource_type/c_6501"}]}, "item_title": "看護系女子大学生の友人関係における自己表明に関係する心理的要因", "item_titles": {"attribute_name": "タイトル", "attribute_value_mlt": [{"subitem_title": "看護系女子大学生の友人関係における自己表明に関係する心理的要因"}, {"subitem_title": "The relationship between self-expression in relation with friends and psychological factors in female undergraduate nursing students", "subitem_title_language": "en"}]}, "item_type_id": "10002", "owner": "19", "path": ["149"], "permalink_uri": "https://doi.org/10.15009/00000537", "pubdate": {"attribute_name": "公開日", "attribute_value": "2014-03-12"}, "publish_date": "2014-03-12", "publish_status": "0", "recid": "544", "relation": {}, "relation_version_is_last": true, "title": ["看護系女子大学生の友人関係における自己表明に関係する心理的要因"], "weko_shared_id": -1}
看護系女子大学生の友人関係における自己表明に関係する心理的要因
https://doi.org/10.15009/00000537
https://doi.org/10.15009/0000053734f26b10-0b3e-4c78-90b4-fee3a1972d7c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
第20巻 B研究ノート-3 (1.6 MB)
|
Item type | 紀要論文(H26~) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-03-12 | |||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||
タイトル | 看護系女子大学生の友人関係における自己表明に関係する心理的要因 | |||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
タイトル | The relationship between self-expression in relation with friends and psychological factors in female undergraduate nursing students | |||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | コミュニケーションスキル | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | アサーション | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | 自尊心 | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | 対人関係 | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | communication skill | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | assertion | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | self-esteem | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||
主題 | interpersonal relationship | |||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||||||||
ID登録 | 10.15009/00000537 | |||||||||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||||||||
ページ属性 | ||||||||||||||||||||||||
値 | P(論文) | |||||||||||||||||||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||||||||||||||||
その他のタイトル | カンゴケイ ジョシ ダイガクセイ ノ ユウジン カンケイ ニ オケル ジコ ヒョウメイ ニ カンケイ スル シンリテキ ヨウイン | |||||||||||||||||||||||
著者 |
渡邉, 久美
× 渡邉, 久美
WEKO
2406
× 山下, 亜矢子
WEKO
2602
× 桐野, 匡史
WEKO
2289
|
|||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||
内容記述 | 近年、アサーションの概念が注目されている。看護基礎教育においては、学生が自己表明力を養うことができるような意識づけが重要と考える。本研究は、看護系女子大学生の友人関係における自己表明力とそれに関係する心理的要因を明らかにすることを目的とした。調査は、無記名自記式の質問紙調査とし、A 看護系女子大学生169 名を対象とした。調査内容は、対象者の学年、柴橋による自己表明尺度およびアサーションの心理的要因尺度、Rosenberg の自尊心尺度、その他独自の質問項目とした。その結果、163 名(回収率96.4%)から回答を得た。看護学生の自己表明得点は、学年による差はなく、一般大学生と比して低い傾向にあった。統計解析では、「リラックス」、「相手に気配りした表現」、「安心感」、「配慮・熟慮」、「率直さへの肯定感」、「スキル不安」、「支配欲求」、「自尊心」を独立変数、「自己表明」を従属変数とする重回帰分析を行った。同様の方法により、「自己表明」の4つの下位尺度毎に分析を行った。その結果、自己表明尺度の合計得点には、「率直さへの肯定感(β =.458)」、「スキル不安(β = − .338)」、「配慮・熟慮(β = − .184)」が有意な関連を示した(R2=.417、調整済みR2=.406)。このことから、自己表明力を育むために、「率直さへの肯定感」を持ち、自分の考えや気持ちを明確に意識化することで「スキル不安」を軽減していくこと、また、日頃の相手への気配りが患者の接遇につながることを意識し、「配慮・熟慮」できる力を養う必要性が示された。 | |||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||||
内容記述 | Recently, more and more importance has been attached to the concept of assertiveness in basic nursing education. Because nurses' assertiveness plays an important role in communication with patients and medical staff, nursing students need to be aware of the importance of self-expression in relation with their friends and in their future careers as well. The aim of this study was to identify psychological factors influencing self-expression in nursing students. An anonymous questionnaire survey was conducted with 169 students at A University. A self-developed questionnaire including Shibahashi’s five psychological factors, Rosenberg’s Self-Esteem Scale(RSES)was used to measure psychological factors as the independent variable and Shibahashi’s Self-Expression Scale was used to measure the dependent variable. One hundred sixty-three students returned completed questionnaires (96.4% response rate). Analysis revealed that the nursing students had lower scores in self-expression than other university students,and that there was no difference between the grades of the nursing students. Multiple linear regression analysis revealed that the following psychological factors: "respect for straightforwardness ( β =.458)," "anxiety about communication skills ( β = − .338)," and "consideration and deliberation ( β = − .184)" were significantly related to selfexpression, and R2 was 41.7 percent, and adjusted R2 40.6 percent. Findings suggest that in order to develop self-assertiveness, nursing students need to reduce anxiety about communication skills by having a moderate level of respect for straightforwardness and raising awareness of their own ideas and feelings. | |||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
岡山県立大学保健福祉学部紀要 en : Bulletin of Faculty of Health and Welfare Science, Okayama Prefectural University 巻 20, p. 79-87, 発行日 2014-03-12 |
|||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||
出版者 | 岡山県立大学保健福祉学部 | |||||||||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 13412531 | |||||||||||||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | AN10488896 | |||||||||||||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |