Item type |
紀要論文(H26~) / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2023-03-01 |
タイトル |
|
|
言語 |
ja |
|
タイトル |
幼児教育におけるエディブル・エデュケーション導入に関する基礎研究 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Pilot study on the introduction of edible education in early childhood education |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
エディブル・エデュケーション |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
食と植物 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
子ども中心主義 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
グリーン・ソーシャルワーク |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
音楽教育 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Edible education |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Food and plants |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Child-centered Education |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Green social work |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Music education |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15009/00002454 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
ページ属性 |
|
|
値 |
P(論文) |
著者 |
小畑, 千晴
山本, 孝司
安久津, 太一
デスマレス, エリック
児玉, 太一
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
本稿では、アメリカ発祥のエディブル・エデュケーションのカリキュラム類型、目的論、実践理論を、教育学、ソーシャルワーク、音楽の視点から描出した。その中で、エディブル・エデュケーションがコア・カリキュラムを源流とする子ども中心主義カリキュラムの派生形であること、子どもの主体的活動を旨とする教育実践であることを明らかにしたうえで、グリーン・ソーシャルワークの環境的正義の観点からエディブル・エデュケーションの目的論について論考し、さらに音楽教育の立場から食と音楽をつなぐ可能性について検討を加えた。この論考を通して、幼児教育におけるエディブル・エデュケーションの意義とその価値について明らかにした。 |
|
言語 |
ja |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
This paper describes the curriculum types, teleology, and practical theories of edible education originating in the United States from the perspectives of pedagogy, social work, and music. In it, this study showed that edible education originates from the core curriculum and that it is a derivative of the child-centered curriculum. In addition, it was clarified that it is an educational practice that emphasizes children's independent activities. Next, we discussed the teleology of edible education from the perspective of environmental justice in green social work. Furthermore, from the practical examples of music education, food, plants and music were connected, and from the development of edible education, the practical theory was clarified. Through the discussion above, we have shown the significance and value of edible education in early childhood education. |
|
言語 |
en |
書誌情報 |
ja : 岡山県立大学教育研究紀要
en : Bulletin of Higher Education and Liberal Arts and Sciences Research,Okayama Prefectural University
巻 7,
号 1,
p. 31-39,
発行日 2023-03-01
|
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
岡山県立大学 教育開発センター |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
EISSN |
|
収録物識別子 |
24238236 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |